niedziela, 24 września 2017

TOFU SŁODKO KWAŚNE, czyli z wizytą u brytyjskich szefów kuchni 5

Kto mnie obserwuje na FB, ten wie, że mamy z Jonatanem plan podjąć wyzwanie 30-dniowej diety wegańskiej. W ramach przygotowań zaopatrzyliśmy się nawet w odpowiednią książkę kucharską. Sprawdziwszy recenzje, padło na BEAUTIFULLY REAL FOOD Sam Murphy. Książka jest o tyle ciekawa, że zawiera sporo przepisów na dania mięsne przygotowywane bez mięsa, co dla takiego smakosza jak ja jest olbrzymim udogodnieniem.

Zaczęłam przeglądać tę książkę i przyznam się, to było niczym nauka gotowania na nowo, tyle przypraw i składników, o których istnieniu nie miałam pojęcia. Mięso mielone bez mięsa albo kiełbasa wegańska. Mega!

No to poczytawszy, trzeba było ugotować coś na spróbowanie. Wybrałam chińszczyznę - kurczak słodko kwaśny z ryżem i bez kurczaka rzecz jasna. Wyszło przepyszne. Niestety potrawa ta jest bardzo czasochłonna. Pykło prawie 2 godziny ale efekt wart był zachodu. Zatem do dzieła!



TOFU SŁODKO KWAŚNE
wg Sam Murphy


Składniki na 2 porcje:

chrupiące tofu:
375g odsączonego tofu
2-3 łyżki mąki kukurydzianej
1/2 łyżeczki soli

1/2 łyżeczki cebuli w proszku
120g mąki
250ml mleka sojowego
1 łyżka octu jabłkowego
olej do głębokiego smażenia

warzywa:
2 ząbki startego czosnku 
2 łyżeczki startego imbiru
1 czerwona papryka (ja poszalałam i dodałam też żółtą i zieloną)
110g kalafiora podzielonego na różyczki (ja dodałam więcej)
300g ananasów z puszki
1 łyżka oleju kokosowego

sos słodko kwaśny:
1 łyżka koncentratu pomidorowego
60g brązowego cukru (użyłam białego, bo sklep był już zamknięty)
80 ml soku z ananasa (użyłam tego z puszki)
60 ml octu ryżowego
2 łyżki sosu sojowego
2 łyżeczki cebuli w proszku
1 łyżeczka garam masala
1 i 1/2 łyżeczki mąki kukurydzianej

ryż:
200g ryżu basmati
sok z 1 limonki
1 łyżeczka oleju sezamowego
garść posiekanej kolendy
1 łyżka nasion czarnego sezamu (można pominąć)

Przygotowanie:

1. Ugotuj ryż wg przepisu z opakowania.

2. Tofu pokrój w kostkę o boku 2 cm, obtocz delikatnie w mące kukurydzianej.

3. Przygotuj ciasto do tofu: Wymieszaj mąkę z solą i cebulą w proszku. Do mleka sojowego dolej ocet jabłkowy. Połącz składniki suche i mokre. Dobrze wymieszaj.

4. W garnku rozgrzej olej do głebokiego smażenia. Gdy osiągnie temperaturę 190 stopni, ostrożnie i stopniowo wrzucaj zamoczone w cieście tofu. Gdy osiągnie złoty kolor, wykładaj na talerz wyłożony ręcznikiem kuchennym - wsiąknie w niego nadmiar tłuszczu.

5. Wymieszaj składniki na sos słodko kwaśny. Póki co, nie dodawaj mąki kukurydzianej. Przygotuj także warzywa do smażenia - kalafiora podziel na małe różyczki, paprykę pokrój na kawałki, odsącz ananasa.

6. Na dużej patelni rozgrzej olej kokosowy, dodaj zmiażdżony czosnek i starty imbir. Następnie wrzuć warzywa i smaż je około 3-4 minut. Następnie wlej wcześniej przygotowany sos słodko kwaśny. Smaż kolejne 3 minuty. (Właściwie tak długo aż warzywa osiągną właściwą dla Ciebie miękkość. Jednak pamiętaj, niech wciąż będą nieco chrupiące). W szklance wymieszaj 3 łyżeczki wody z 1 i 1/2 łyżeczki mąki kukurydzianej. Wlej do warzyw, celem zagęszczenia potrawy. 

7. Teraz dodaj tofu i bardzo delikatnie połącz z sosem. Zdejmij z palnika.

8. Do ryżu dodaj sok z limonki, olej sezamowy, kolendrę i nasiona sezamu.

I już. Czas serwować! 


Życzę smacznego!


A gdybyś miał ochotę sprawić sobie wspomnianą książkę. Oto i ona. Dostępna na amazon.co.uk.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz